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정치와 결혼한 남자, 월터 시술루

딸기21 2006. 7. 16. 22:25
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월터의 아내인 알베르티나는 현명하고 아름다웠으며, 월터의 정치 활동에 대한 절대적인 지지자였다(결혼식장에서 안톤 렘베데는 “알베르티나, 당신은 지금 유부남과 결혼했고. 월터는 당신을 만나기 오래 전에 이미 정치와 결혼한 몸이오”라고 말했다).


- 자유를 향한 머나먼 여정 p.152


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월터 시술루 자료


■ bbc 오비추어리


월터 시술루는 시골 소년에서 아프리카민족회의( ANC) 부의장으로, 남아프리카공화국 정치에서 가장 영향력 있는 인물 중의 하나가 된 인물이다. 인종차별 철폐와 박애주의라는 그의 굳은 신념은 많은 흑인 활동가들 사이에 논란을 불러일으키기도 했지만 ANC의 정치적 방향성이 형성되는 과정에서 결정적인 역할을 한 것은 틀림없다. 

트란스케이에서 흑인 거리노동자들을 감독하던 백인 십장의 아들로 태어난 시술루는 15살 때 돈을 벌기 위해서 요하네스버그로 갔다. 이후 10년 동안 노동조합 운동에 참여하면서 투쟁 경력을 쌓았고, 1940년 ANC에 가입. 그 뒤로 몇년 동안 넬슨 만델라를 자기 집에 묵게 하면서 ANC에 가입시켰다. 두 사람은 올리버 탐보와 함께 1944년 ANC 청년연맹 (Youth League)을 창설. 


지하 방송 


집권 국민당이 아파르트헤이트법을 대거 도입한 이듬해인 1949년 시술루는 ANC의 실무자 중 최고위직인 사무총장에 선출돼 행동 전략을 짜는 일을 맡게 됐다. 그 결과-- 재임 12년 동안 시술루는 7차례 감옥행. 1961년 ANC가 무장투쟁 노선을 택하게 되면서 시술루는 지하활동을 시작. 요하네스버그 교외 한 농장에 비밀 방송국을 차려놓고 일주일에 한번씩 비밀 라디오 방송. 체포돼서 88일간 독방 구금. 1964년 만델라를 포함한 동료들과 종신징역형에 처해져 로벤섬 감옥에 투옥.


위험에 처한 가족


먼저 석방된 동료들은 수감 기간 시술루가 석회석광산 강제노동을 하면서 보여준 강인함과 따뜻함, 유머, 지혜를 얘기하며 그가 아버지같은 존재였다고 칭송. 수감돼 있는 동안 시술루의 딸 린디위는 고문을 받았고 부인 알베르티나와 아들 즈웰라케도 수차례 투옥됐었다. 시술루도 가족들의 고초를 알고 있었다. 

1989년 석방됐을 때 시술루는 이미 77세의 고령. 사반세기 이상을 감옥에서 보낸 뒤였다. 남아공 백인정권은 안팎의 압력에 직면해있었다. 이듬해 ANC 해금령. 뒤이어 넬슨 만델라가 감옥에서 나와 시술루에게 ANC 부의장직을 맡겼다.


꿈은 이루어졌다


생애 마지막 그의 과제는 흑인들 간의 폭력사태, 즉 ANC와 인카타자유당(IFP) 간의 갈등을 종식시키는 것이었다. 그는 남아공 사상 최초의 다인종 선거에서 자신의 오랜 꿈이 이뤄져 국민 다수를 차지하는 흑인들의 정권이 탄생하는 것을 지켜봤다. 

ANC 지도부 인사 중에서는 이례적으로, 그는 마지막까지 부인 알베르티나와 함께 소웨토에 있는 작은 붉은벽돌집에 살았다. 50년 전 그의 어머니가 삯빨래를 해주던 그 집에서. 이상을 위해 일생을 바쳐 극적으로 꿈을 이룬 사람이지만, 그는 정복자같은 분위기를 내는 것을 몹시 꺼렸다. 


■ Nelson Mandela 가 월터 시술루에게 바친 헌사


BBC News Online publishes the full text of the tribute paid by former South African President Nelson Mandela to the anti-apartheid campaigner Walter Sisulu who has died after a long illness.


Xhamela (Walter Sisulu)는 더이상 없습니다. 그가 더 오래 살았어야 하는데!

그가 가버림으로써 큰 공백이 생겼습니다. 나의 일부분이 가버린 것만 같습니다. 우리의 인생길이 1941년 처음 교차된 이래, 62년 동안 우리는 함께 어우러진 삶을 살아왔습니다. 

우리는 삶의 기쁨과 고통을 함께 나누었습니다. 우리는 생각을 서로 나누고 함께 임무를 수행하며 서로를 연마했습니다. 죽음의 계곡을 나란히 걸었고 서로의 상처를 어루만져주었습니다. 걸음이 늦춰질때면 서로 격려하고, 자유의 맛도 함께 보았습니다.

처음 만난 순간부터 그는 나의 친구, 형제, 보호자, 동료가 돼주었습니다. 그가 언젠가는 세상을 떠날 것이라는 것은 알고 있었습니다. 우리 둘 다, 삶의 덧없음에 저항할 수 있는 나이는 지난지 오래였으니까요.


민중의 종복


1964년 리보니아 재판이 끝날 때만 해도 우리는 사형선고를 받을 것으로 예상했었습니다. (당시로서는) 널판을 건너야(사형을 당해) 마땅한 형편이었음을 우리는 알고 있었습니다. 우리는 무고함을 주장하는 대신 우리의 이상이 정당한 것임을, 우리는 반드시 승리할 것임을 선언했습니다. 

그는 노래를 부르며 교수대에서 사형집행인을 대하고 싶어했지만, 나는 공허함이 몸을 타고 오르고 침묵이 밀물처럼 밀려드는 걸 느꼈습니다. 시술루는 달랐습니다. 그는 내가 지나온 삶을 돌아보고 더 굳은 결심으로 앞날을 낙관하며 공허함을 이겨내길 바랬습니다. 나는 계보상으로도 지배할 운명을 타고났습니다. 샤멜라는 내가 민중의 종으로서 진실로 해야 할 일을 이해할 수 있도록 나를 도왔습니다.

내가 그의 친구들 사이에 끼게 된 것은 불가항력적인 일이었습니다. 우리는 올랜도에 있는 그의 집에 모여들었습니다. 그의 어머니는 항상 유랑민 무리 같았던 우리들을 먹여주셨지요. 우리는 그곳에서 대화를 하며 굴종에서 민중을 해방시켜 아프리카를 반석위에 올려놓기 위한 생각들을 나누면서 자양분을 섭취했습니다. 문학박사이자 법학 석사로 전투적인 아프리카 민족주의자였던 안톤 렘베데도 우리 멤버 중 하나였습니다. 날카로운 분석력을 갖고 있던 피터 ’AP‘ 음다도 있었지요. 무거워지기 쉬운 성격이던 렘베데가 신비주의 쪽으로 흐를라치면 AP가 단순명료하고 분별있는 말로 균형을 잡았지요. 

수학적이고 날카로운 사고력을 가진 올리버 탐보와 리오넬 마좀보지 박사, 빅토르 음보보, 의대생이던 윌리엄 은코모, 저널리스트 조던 응쿠바네, 데이빗 보파페, 그 밖에 여럿이 있었습니다. 열정적인 생각들과 개성들이 부딪치던 그 곳에서 ANC 청년연맹이 태어난 겁니다.

과거를 돌아볼 때마다 나는 샤멜라의 타고난 역량에 압도되곤 합니다. 그는 4년간의 초등교육 외에는 정규교육을 거의 받지 않은 사람이었습니다.


타고난 지도자


그렇지만 그는 우리 써클에서도 아주 심오한 인격을 가진 사람이었습니다. 그의 집은 우리가 모이는 구심점이었습니다. 

He held his own; he interacted with ease and without a trace of inferiority. He was attracted to each of us, yet he was the magnet that drew us all together. 

That was his hallmark: an ability to attract and work together with highly competent and talented young men, a ready sounding board for ideas. He was a powerful influence who exuded respect for their talents and a born diplomat. 

He was courageous and his quiet self-confidence and clarity of vision marked him out as a leader among us. When we established the ANCYL in 1944 we elected Walter treasurer. When in 1949 we radicalised the ANC with the adoption of the militant Programme of Action, we elected Walter the Secretary General of the ANC. 

In 1952 when we planned and launched the defiance campaign during which almost 8,500 volunteers courted and went to prison, Walter, with Yusuf Cachalia, was the joint secretary of the National Action Council. When we founded Umkhonto WeSizwe in 1961, Walter was on the High Command.


Prison figure


However, he neither sought nor wielded his authority by virtue of office. He was ever ready to draw others into leadership. When he was banned by the apartheid regime from holding office in the ANC he smoothed the way for OR (Oliver Tambo) to take up the post as the Secretary General. He never asked of others what he was not prepared to do himself. 

Rivalry between organisations was to be expected in prison. Many among us prisoners were perceived to be leaders of one or other organisation. But all prisoners saw Xhamela as the leader of all of us, irrespective of the organisation one belonged to - a leader of the entire people. Since the birth of democracy many among us have travelled the world and received numerous awards acclaiming one’s leadership. 

With or without any such awards Walter‘s status as a national leader is beyond challenge. When one lives as closely as Walter and I have it is easy to take each other for granted. I felt secure in the knowledge that he would be there for me. 

In a peasant society a person walking with a stout stick, a staff - no longer than an ordinary walking stick and lesser than a pole - is a common sight. One always has it around. 

It aids one to maintain a steady, firm gait. It is a crutch one leans on, helps you not to falter in your walk. It is also a weapon to help one defend oneself against any unforeseen danger that may arise in the journey. With it one feels secure and safe. 

Such was Xhamela to me.

He was blessed with that quality that always saw the good in others, and therefore he was able to bring out the goodness. He had an inexhaustible capacity to listen to others, and therefore he was able to encourage others to explore ideas. 

Of course, there were moments when I found him vexing and frustrating.


Difficult moments


I grew into the idea of an ANCYL from a position of militant African nationalism. Our first objective was to radicalise the ANC, to shape it into militant leader of the African people mobilised into mass struggle. 

I have often told the anecdote about how the three of us - Xhamela, Oliver Tambo and I - went to a joint meeting determined to force the calling off of the joint Votes for All Campaign, which we felt had been pre-empted by the Community Party and thus undermined the leading role of the ANC. 

How Xhamela broke rank and supported the continuation of the campaign once Ismail Meer acknowledged our criticisms and appealed for the campaign to continue in the interests of the larger good. 

In recounting the story I always made Walter the butt of our jokes and told how OR and I walked on one pavement, leaving Walter to walk alone on the other, as we headed for Park Station to make our way home. In the telling I make out that Walter broke ranks because Ismail flattered Walter once Walter wavered in the face of Ismail’s ready acceptance of our criticisms.


ANC vision


It is time to make amends, though Walter, without fail, endured my telling the anecdote with a chuckle and a sharp repartee. Xhamela shifted because he had an abiding idea of what the ANC should become. He firmly held to the view that the ANC should be uniting force of the African people. Only this would shape the platform for the ANC to claim the leadership and unite all the oppressed against the system of white minority rule. 

More than the flattery, it was Ismail‘s appeal not to allow mistakes be made in the launching of the campaign to confuse the people by calling off the campaign that found a resonance in Walter’s core ideas. Today the ANC and through it the African people are able and required to set the tone and national agenda for our country. 

The real challenge is to formulate and present this in a way that unites all South Africans - black and white - to share and work together in the common objective of eradicating poverty and creating a prosperous, non-racist and non-sexist South Africa. Walter‘s vision of an ANC that unites and constantly expands its support across South African society remains as valid today as is was at the time.


Clashes


There were also times when Xhamela and I crossed swords in the National Executive Committee of the ANC. At times the clashes were so sharp that some of the comrades were taken aback. Such incidents happened before we went to prison, while we were in prison and even after we came out of prison. 

We had grown up and lived in the strong culture of vigorous debate in the ANC. None of these sharp exchanges were allowed to harm our friendship and the bonds that held us in the ANC. In fact when we differed with each other or another comrade, we in the ANC would go out of our way to draw the one we differed with closer into the ANC. Walter, as Secretary General of the ANC went out of his way to cultivate such a culture of vigorous debate, free of any trace of vindictiveness.


Family life


Despite the pain of struggle, Walter in his inimitable way would claim that life has been bounteous to him. First and foremost he would claim the gift of a lifelong partnership with his wife, Albertina, and their family. Living one’s beliefs combined with a generosity of spirit are qualities that both Walter and Albertina shared. It has made them a very special couple who have moved together in thought and action at all times. 

Because they as a couple were totally giving of themselves, they have at all times been secure in their relationship. Above all, he would claim the gift, the privilege, of having lived to see freedom reign in South Africa. In a sense I feel cheated by Walter. If there be another life beyond this physical world I would have loved to be there first so that I would welcome him. 

Life has determined otherwise. I now know that when my times comes, Walter will be there to meet me, and I am almost certain he will hold out an enrolment form to register me into the ANC with that world, cajoling me with one of his favourite songs we sang when mobilizing people behind the Freedom Charter: 


Libhaliwe na iGama lakho

kuloMqulu weNkululeko

Vuma silibhale kuloMqulu

weNkululeko

(Has your name been enrolled

in the struggle for freedom

Permit us to register you

in the struggle for freedom.)


I shall miss his friendship and counsel. Till we meet again, Hamba Kahle, Xhamela. Qhawe la ma Qhawe! (Go well, Rest in Peace, Xhamela. Hero among heroes.)

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